SigiDoc ID: s-nGt3qo
Physical description
- Medium
- Original impression
- Material
- Lead
- Shape
- Round
- Dimensions (mm)
- Diam. 28
- Weight (g)
- 16,38
- Channel orientation (clock)
- 12-6
- Axis (clock)
- ―
- Overstrike orientation (clock)
- ―
- Execution
- Struck
- Countermark
- ―
- Condition
- Slightly indented at the channel openings; trimmed in the upper part of the blank; well struck.
Dating
- Date
- 8th C., second half
- Internal date
- ―
- Dating criteria
- Epigraphy, Prosopography, Titulature, Parallel
- Alternative date
- ―
History
- Category
- Central administration
- Issuer
- Michael Lachanodrakon(PBE: Michael
5; PmbZ: 5049; PmbZ: 5027)
Milieu: Civil
Gender: Male - Place of origin
- ―
- Find place
- ―
- Find date
- ―
- Find circumstances
- ―
- Modern location
- Izmir (Turkey)
- Institution and repository
- ―
- Collection and inventory
- Yavuz Tatış collection 2328
- Acquisition
- ―
- Previous locations
- ―
- Modern observations
- ―
Obverse
- Language(s)
- Greek
- Layout of field
- Invocative cruciform monogram of the Laurent V type, with the customary syllables.
- Field dimensions (mm)
- ―
- Matrix
- ―
- Iconography
- ―
- Decoration
- Wreath border.
- Epigraphy
- ―
Reverse
- Language(s)
- Greek
- Layout of field
- Linear legend of 5 lines.
- Field dimensions (mm)
- ―
- Matrix
- ―
- Iconography
- ―
- Decoration
- Wreath border; legend preceded by a crosslet.
- Epigraphy
- ―
Edition
Legend and translation
Θεοτόκε βοήθει τῷ σῷ δούλῳ / + Μιχαὴλ, πατρικίῳ, βασιλικῷ πρωτοσπαθαρίῳ καὶ μαγίστρῳ τῶν βασιλικῶν Ὀφφικίων.
Mother of God help your servant Michael, patrikios, imperial protospatharios and master of the imperial Offices.
References
- Edition(s)
- Cheynet, coll. Tatış, 2.38a.
- Parallel(s)
- Collection Yavuz Tatış, 2333: Cheynet, coll. Tatış, 2.38b = SigiDoc ID s-Ns2FmK
Collection Yavuz Tatış, 2702: Cheynet, coll. Tatış, 2.38c = SigiDoc ID s-W24eN1
Dumbarton Oaks, Shaw 689: Zacos, 1, 3145 = Laurent, Corpus, 2, 1196. - Further references
- No further references
Commentary
Notre sceau est antérieur à sa promotion à la dignité de magistre, car ici il s’agit non de la dignité, comme l’indique l’ordre des titres gravés en première position après le nom, en commençant par le plus élevé, mais d’une fonction qu’on aurait pu croire tombée en désuétude, celle de maître des offices. Elle n’est, en effet, plus guère mentionnée dans les sources, V. Laurent donnant les deux occurrences connues, celle du concile de 680-681, sous Constantin IV, et celle de Zaoutzès, dans les novelles de Léon VI.
Michel avait-il les mêmes compétences considérables que ses prédécesseurs de l’époque protobyzantine ? Nous l’ignorons et nous ne savons pas non plus s’il exerçait cette fonction en même temps que celle de stratège des Thracésiens, poste qu’il occupa si longtemps.